tisdag 10 augusti 2010

loppisfynd!


För ett tag sedan fyndade jag ett gammalt skrivbord på loppis. Nu har jag äntligen skruvat av beslagen, slipat skiten och kånkat in det till vårat gamla sovrum, där det ska få en omgång med lite vit färg! Men först kanske jag ska tvätta det med målartvätt?? Tror ni att man behöver det!?
Skrivbordet var jättetungt..!! trodde nästan jag skulle knäcka mig när jag bar in det! ;) Typiskt att man skall hitta på massa projekt när mannen inte är hemma! Det hade varit mycket lättare att be honom släpa in det, men varför vänta... jag behöver mitt kontor NU! Och då är det detta skrivbordet som ska stå där.. vitt och fint! ;D
Så... nu ska jag bara vänta på erat råd om det där med målartvätt.... ;)

Kram Mia

4 kommentarer:

Maria sa...

Har du slipat av det helt trärent så behöver du inte målartvätta det men finns det färg kvar... ja, då gör du klokast i att använda målartvätt! (Finns en jättebra sort som inte behöver sköljas av!) Lycka till!

Villa Humlebo sa...

Tyvärr är det inte slipat trärent, snidade ben... osv.
Vet du vad den målartvätten heter? Jag har bara målarsoda hemma...

Tack! =)

Stina sa...

Hej gumman!

Jag har ju målat massor av möbler, men aldrig använt målartvätt. Jag har använt lite vatten och diskmedel och tvättat med om det har behövts. Om det varit för mycket färg eller lack så har jag bara ruggat upp ytan lite med sandpappaer.
Men...Det beror också på hur du vill ha möbeln. Jag gillar lite slitet och lite shabby, men inte för mycket ändå. Den färg som jag har är helt superbra. Jag har en jättegammal byrå som var hur fet som helst med olja. Men eftersom jag vet hur det blir med den oljan (det spricker lite naturligt i färgen) så tvättade jag byrån bara med lite vatten och diskmedel även där. Ja,sådan är Stina, men det vet du ju redan. haha... Kramis

Villa Humlebo sa...

Hej Stina! Ja det låter bra. Vi kör nämligen också Yes och vatten.. visste du att det kom på andra plats i ett test av fasad och mögeltvätt!!? =) Så efter vi har diskat tallrikarna, går vi ut och fortsätter diska fasaden! hahaha...

Kramis!