tisdag 17 juni 2008

Till Midsommar-buffén!


I väntan på de andra bilderna vill jag dela med mig av lite tips på Sommarsmaker!
Denna rätt passar utmärkt till buffé eller som den är tillsammans med en kall öl eller ett läskande vitt vin.


Lax & Löjromstårta! 12pers.

100g Kavring

50g smör

4 gelatinblad
200g kallrökt lax
½ dl finhackad gräslök
500g Kesella kvarg
2 dl lätt creme fraiche
1 pressad vitlöksklyfta
2 krm stött svart- och rosépeppar


100g löjrom eller stenbitsrom


Gör så här:


Mixa brödet. Smält smöret och blanda med brödsmulorna. Tryck ut i botten på en form med löstagbar kant, ca 23cm i diameter. Ställ i kylen. Låt gelatinbladet ligga i kallt vatten i 5 min. Finhacka laxen. Blanda lax, gräslök, kesella, creme fraiche, vitlök och peppar. Smält gelatinet på svag värme och rör ner i smeten. Häll smeten i formen och ställ i kylen och låt stelna minst 4 timmar. Bred över rommen och garnera med gräslök vid serveringen.




Smaklig måltid!











1 kommentar:

Sjöboden sa...

MMMmm ser gott ut! Svensk sommar är härlig.
Impad av dig som fotar med mobilen, jag som känner mig med min lilla digitalkamera!

kramar C