tisdag 9 juni 2009

Sommarkul med barnen!




Något som jag tycker hör till sommaren och barn, är såpbubblor! Även som vuxen kan jag inte låta bli att tycka att det är vackert och härligt att blåsa såpbubblor. Jag köper gärna det till barnen, stora som små. Men lill-killen har en tendens att alltid spilla ut hela sin burk och då blir det rätt dyrt tillslut... Så nu gör jag egna såpbubblor, med receot jag fått av min väninna. Håll tillgodo och lek med barnen en stund! :o)

Recept nr.1

1 dl Yes diskmedel
1½-2 dl vatten
½tsk florsocker


Vispa ihop försiktigt så att lösningen inte löddrar.


Recept nr.2

½ dl Yes diskmedel
1/4-½ dl glycerol, säljs på apoteket.
2-5 dl vatten, ljummet
1 tsk florsocker eller strösocker

Vispa ihop försiktigt. Såhär får du jättefina, stora bubblor, hållbara och vackra. Med mindre vatten får du segare bubblor.

Såpbubbleringar kan du tillverka själv av tex. ståltråd eller piprensare.

3 kommentarer:

Nettan sa...

Ja du, äntligen tog jag steget !
Har lixom inte vågat förrut ;)

Men att " visa magen " är en bra början =)

Kram Nettan

mitt skärgårdsliv sa...

Tack för receptet, det där att blanda i florsocker har jag aldrig hört! Det ska vi testa!! Ha det bra!

Skattelyckan sa...

Det var som sagt det här med socker...har aldrig hört detta heller. Testing, testing...