måndag 23 september 2013

Närmare 40 och student...




När jag åkte upp till Högskolan i Norrköping första gången tänkte jag att det är nog bara jag och en massa 20-åringar...
Tänk så fel jag hade! Vi har en medelålder på runt 33-35 år, och någon enstaka som är runt 25... annars är det från 30 år och uppåt.


Vilken lyx det är att läsa när man har kommit en bit i livet, när man samlat på sig en massa erfarenhet och kunskap. Att studera på högskolan/universitet som vuxen är långt ifrån det studentliv jag sett tidigare. Att bo i studentkorridor, genomgå nollning, vara lite avspänt bohemisk och ta dagen med ro... det enda man behöver tänka på är i stort sett sina studier.


Nu är vi istället kvinnor och män som har ett klart mål! Många av oss har barn och familj, bor i villa och tar studiemedel om man inte kombinerar studierna med att arbeta deltid. De flest av oss arbetar redan med ekonomi.



För mig är det en lyx att få åka upp till Högskolan i tre dagar. Egentid utan man och barn... Även om jag saknar dem så det värker!!
Bo på hotell, äta lyxig hotellfrukost. På dagarna är det intensiva föreläsningar, äter dagens lunch på en mysig restaurang. På kvällen är det lite shopping på stan, sen samlas vi några stycken och tar ett glas vin och diskuterar föreläsningarna... Kanske sitter i lobbyn med ett glas vin och läser i våra böcker.



Det är lyx på hög nivå för mig!


Inga kommentarer: